KKK
- Kui suur on matkaauto kütusekulu?
- Kas matkaautot saab kasutada ka talveperioodil?
- Kas matkaauto vajab pidevat elektritoidet?
- Kuidas toimib salongi küte?
- Kui suured on matkaauto veepaagid?
- Kui kiiresti võib matkaautoga sõita?
- Mis kategooria juhilube on matkaautoga liiklemiseks vaja?
Kui suur on matkaauto kütusekulu?
Matkaauto kütusekulu sõltub väga palju juhi sõidustiilist ning matkaauto tüübist. Mida kergem ning väiksemema tuuletakistusega on auto seda väiksem on ka kütusekulu. Tänapäevaste autode kütusekulu võib tasakaaluka sõidustiili juures jääda 9l-12l / 100km. Mõnevõrra väiksem on kütusekulu poolintegreeritud autodel millel puudub nn. “ülemine paun”. Seda eelkõige väiksema tuuletakistuse tõttu. Sellistel autodel võib kütusekulu jääda 9-10 l / 100km kanti. Panuaga masinatel on kütusekulu üldisel 10-15% suurem, jäädes keskmiselt 10.5-11.5 l / 100km kanti. Tasakaalukaks sõidustiiliks võib pidada liiklemist maanteel kiireusel 90-100km tunnis. Liiklemine suuremal kiirusel on samuti lubatud ning täiesti ohutu, kuid tänu suuremale tuuletakistusele võib kütusekulu tõusta mitme liitri võrra 100 km kohta. Samuti võib oluliselt suurem kütusekulu olla vanema mootoritüübi ning vanema keremudeliga masinatel.
Kas matkaautot saab kasutada ka talveperioodil?
Matkaautot on võimalik edukalt kasutada ka talveperioodil. Salongi küttesüsteem kütab salongi piisavalt soojaks ka talvistel välistemperatuuridel kuni -20 kraadi. Talvisel kasutusperioodil tuleks kindlasti veenduda, et kasutusperioodiks on piisavalt küttet (gaasiküttega autodel gaasi). Kui plaanite autol talveperioodil kasutada veega toimivaid seadmeid, siis enne seadmete täitmist veega või sedamete kasutusele võttu (eeldusel, et väljas on miinuskraadid), tuleks kindlasti auto soojaks kütta. See tagab seadmete tõrgeteta toimimise. Kütmata autos võib vee leidumine seadmetes tekitada jäätumist ning rikkeid seadmete töös. Talvisel kasutusel tuleks varustada auto kindlasti ka talviste rehvidega.
Kas matkaauto vajab pidevat elektritoidet?
Matkauto ei vajapidevat elektritoidet. Autod on varustatud üldjuhul 2. akuga. Esimest akut kasutatakse auto funktsioonide tarbeks, käivitamine, tuled, autostereo jne. Teine aku on ainult elamuosa tarbeks. Kõik matkauto funktsioonid toimivad edukalt aku pealt ning auto pidevat elektritoidet ei vaja. Kaua elamuosa aku vastu peab sõltub üldjuhul konkreetselt Teie elektritarbimisest. Kui autos on telekas, konditsioneer ja muud elektrit tarbivad seadmed siis saab aku kiiremini tühjaks. Samas üldiselt normaalse elurütmi juures peaks korralik aku 2-3 päeva vastu pidama. Kui elamuosa aku peaks tühjas saama siis selle laadimine toimub sõiduki mootori käivitamisel. Seega aku tühjenemisel piisab auto käivitamisest et vooluvarustus taastuks. Elamuosa aku tühjenemisel ei pea katrma, et auto ka enam ei käivitu. Elamuosa seadmed kunagi autoakut ei koorma ning auto mittekäivitumist tühi elamuosa aku saa põhjustada.
Kuidas toimib salongi küte?
Kõikse levinum salongikütte võimalus matkaautodel ja autosuvilatel on gaasiküte. Gaasil toimiv katel tekitab katlas kuuma õhu mis läbi spetsiaalsete ventilatsioonitorude veetakse autos laiali. Üldjuhul kasutatakse sama katelt ka sooja vee tootmiseks. Gaasi tarbimiseks on matkaautodel hoikohad gaasiballoonide hoiustamiseks. Üldlevinud balloon matkaautodes on 11kg gaasiballoonid. Tavaliselt on hoiustuskambris ruumi 2 ballooni tarbeks. Gaasiballooni tühjenedes saate tühja balloonid gaasimüügi punktides vahetada täidetud balloonide vastu. Säärane vahetus maksa olenevalt müügipunktis suurusjärgus 22€-27€. Eestis levinumad gaasimüügipunktid leiate järgnevatelt veebilehtedelt:
Mõnevõrra vähem levinud salongikütte võimalus on küte diiselkatlaga. Diiselkatla kasutamisel on omad eelised ja miinused. Kõikse suuremaks eeliseks võib nimetada asjaolu, et reisi ajal ei pea muretsema kas kütteks gaasi jätkub. Nimelt kasutab diiselkatel automootori diiselpaaki ning kuniks auto sõidab on ka kütteks vajalik diisel olemas. Miinuseks või pidada diiselkatla liigset lärmakust. Nimelt on diiselkatlad oluliselt lärmakamad, eriti just külmemal perioodil kui katel peab töötama suuremal võimsusel.
Kui suured on matkaauto veepaagid?
Matkaautode veepaakide suurus sõltub suuresti matkabussi mudelist. Üldlevinud mudelitel on puhtavee paagi suurus vahemikus 100 – 120 l. Reoveepaagi maht on üldjuhul 90% puhtavee paagi mahust. Tualeti äravoolu suurus on üldlevinud mudelitel 15l.
Kui kiiresti võib matkaautoga sõita?
Matkaautoga liiklemisel kehtivad regulaarsed B kategooriaga sõidukiga liiklemise reeglid eelduse, et sõiduk on B-kategooria sõiduk. B-kategooria sõiduk on sõiduk registrimassiga mitte üle 3500kg. Suurema registrimassiga sõidukitele kehtivad ka vastava kategooria sõiduki liiklemisreeglid. Seega tohib B-kategooria matkaautoga Eestis liigelda kuni 90km/h (juhul kui ei ole lubatud suurem piirkiirus). Euroopa kiirdeetel võib liigelda ka suurema lubatud kiirusega, kuid suuremal kiirusel liiklemisel peab kindlasti arvestama märkimisväärselt kerkiva kütusekuluga ning suurema salongi müraga.
Mis kategooria juhilube on matkaautoga liiklemiseks vaja?
Üldlevinud matkaautodel, mis Euroopa teedel liiklevad on B kategooria matkabussid, mille juhtimiseks piisab tavalistest autojuhilubadest. See tähendab, et sõiduk on registrimassiga kuni 3500 kg. Tehnilises passis suurema registrimaasiga registreeritud sõidukid vajavad juba vastava kategooria juhilube.